پنج‌شنبه, 23 مرداد 1399
  • ساعت : ۱۴:۳:۱۴
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۱۰/۲۹ 
  • کد خبر : ۲۳۶۶
مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران:
بزرگترین سرمایه گذاری صندوق ذخیره كاركنان تعیین تكلیف شد
گفت و گوی تفصیلی مدیرعامل صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با نشریه همگامان منتشر شد.در این گفت و گو محمد قائمی امیری به تشریح زوایای بزرگترین سرمایه گذاری صندوق ذخیره یعنی سارینا 2 کیش و توافقنامه اخیر آن پرداخته است.

سارینا 2 کیش نامی آشنا در افکار عمومی شهرداری تهران است، پروژه ای که زمانی شهردار اسبق در صحن شورای شهر از آن به عنوان معضل بزرگ مدیریت های گذشته صندوق ذخیره کارکنان یاد کرد. قابل انکار نبود که سارینا 2 بالغ بر 72 درصد دارایی کارکنان شهرداری تهران در موسسه صندوق ذخیره را در خود محبوس کرده و امکان فعالیت های اقتصادی و بازدهی قابل انتظار را صندوق گرفته بود، اما با گذشت 4 سال از رکود و توقف پروژه بزرگ، بالاخره قفل آن باز شده است. آنهم با مهر تائید کمیته ای متشکل از عالی ترین ارکان شهرداری تهران.

برای کسب جزئیات بیشتر با محمد قائمی امیری مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان به گفت و گو نشستیم. قائمی امیری دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و از مدیران جوان مجموعه شهرداری تهران است. او  از بهمن ماه سال 96 سکان اداره موسسه صندوق ذخیره را به دست گرفته است.

*صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران اخیرا به تفاهماتی با شرکت انبوه سازان کیش درباره پروژه بزرگ سارینا دست یافته است، این پروژه زمانی ابهامات جدی را در افکار عمومی شهرداری تهران به وجود آورده بود، بنابراین شاید بد نباشد پیش از آنکه به توافقات جدید بپردازیم، کمی دربارماهیت قرارداد اولیه صحبت کنیم.

 

قائمی امیری: من درباره پروژه سارینا 2 کیش زیاد صحبت کرده ام، سارینا 2 کیش قرارداد بزرگی به اندازه بیش از 72 درصد از کل دارایی های موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران بود که ارزش اولیه آن به نزدیک 1000 میلیارد تومان می رسید. شاید الان زمان مناسبی برای ورود به جزئیات قرارداد منعقد شده در دوره اسبق مدیریت صندوق نباشد، اما این قرارداد به جهات مختلف زیر سوال بود. هم از جهت شبهات حقوقی و شبهاتی که سازمان بازرسی کل کشور به قرارداد وارد کرده بود و هم به لحاظ حجم سرمایه گذاری که در قرارداد صورت گرفته و طی آن 2.5 برابر دارایی های کارکنان شهرداری تهران در یک پروژه محبوس شده بود.علاوه بر این که پروژه سال های طولانی تعطیل و هیچ عایدی نصیب صندوق نشده بود.

 

* این سوال برای همه مطرح است که چرا باید پروژه سارینا 2 به مدت 4 سال متوقف بماند؟

قائمی امیری: تعطیلی پس از ورود صندوق دلایل مختلفی دارد. همیشه نکته ای مغفول می ماند و آن اینکه پروژه سارینا 2 کیش سه ضلع دارد. همواره عنوان شده که قرارداد دو ضلع دارد، ما هستیم و شرکت انبوه سازان سارینا، در حالی که پروژه ضلع سومی هم دارد که بانک شهر است و عدم ایفای تعهدات بانک شهر تاثیر زیادی در تعطیلی پروژه داشت و البته موارد دیگری که وجود داشت و بین ما و شرکت انبوه سازان کیش بود.

 

* چه اتفاقی افتاد که پس از 4 سال قفل مذاکرات باز شده و توانستید به تفاهم جدیدی دست پیدا کنید؟

قائمی امیری: قبل از اینکه ما وارد صندوق ذخیره کارکنان شویم یعنی در دوره قبل، تفاهم نامه ای با آقای شیخ محمدی مدیرعامل و مالک شرکت انبوه سازان سارینا بسته می شود و هدف آن برون رفت از وضعیت فعلی پروژه بوده است، اما در عمل چنین اتفاقی رخ نمی دهد و نه تنها برون رفتی از رکود پروژه حاصل نمی شود که وضعیت پروژه را وخیم تر هم می کند، بنابراین دو طرف به این نتیجه می رسند که هر تفاهمی خوب نیست و تفاهمی خوب است که کار را به سرانجام برساند.

ما در مدت قریب به دو سال راه های مختلف را با آقای شیخ محمدی پیش رفتیم. چند محدودیت داشتیم. یکی اینکه سازمان بازرسی کل کشور به مسئله ورود کرده بود و راهکارهایی داده بود، بنابراین نمی توانستیم به تنهایی درباره آن تصمیم بگیریم. در واقع مهمترین موضوع همین بود، موضوع دوم تجارب گذشته که با شرکت انبوه سازان سارینا کیش داشتیم و سوم گره هایی بود که در روند اجرای این پروژه پیش آمده بود و به راحتی قابل باز شدن نبود.

نزدیک به دو سال تیم ما با مدیرعامل سارینا جلسه گذاشت و قریب به 8 سناریو مطرح شد. تمام ابعاد اقتصادی و حقوقی ماجرا بررسی شد و در نهایت به روشی که سازمان بازرسی کل کشور در گزارش خود آورده بود عمل شد و این نقطه کلیدی موضوع است.

 

*مضمون توافقنامه جدید چیست و اساساً چه تفاوتی را با قرارداد اولیه ایجاد می کند؟

 

قائمی امیری: مهمترین نکته ای که قرارداد اولیه دارد این است که یک قرارداد مشارکتی است. بر این اساس ما باید در وضعیت نیمه تمام پروژه را خریداری و هزینه های اتمام پروژه را می پرداختیم. در این جا سهم ما به عنوان طرف دوم قرارداد، مشارکتی بالغ بر 980 میلیارد تومان بوده است.

در توافقنامه جدید، قرارداد مشارکت صندوق با انبوه سازان کیش اقاله می شود و ما دیگر در پروژه شریک نیستیم. اولا سطح سرمایه گذاری موسسه را در پروژه کاهش داده ایم و آنچه را که به شریک مان داده بودیم و می توانستیم پس بگیریم را پس گرفتیم، سطح سرمایه گذاری در پروژه را تقریبا به نصف رساندیم، دوم اینکه در سرمایه گذاری باقی مانده هم دیگر شریک پروژه سارینا نیستیم. آنچه هست تحت عنوان پیش خرید و مبایعه نامه است. یعنی در زمان اتمام و تحویل پروژه می رویم و سهم خود را تحویل می گیریم و در حین اجرای پروژه درگیر آن نخواهیم بود.

 

*اشاره ای داشتید به گزارش سازمان بازرسی کل کشور. سازمان بازرسی بر چه نکاتی درباره سرمایه گذاری های صندوق و به طور مشخص سارینا تاکید و چه تکالیفی را برای مدیریت فعلی موسسه تعیین کرده است؟

قائمی امیری: سازمان بازرسی کل کشور بیش از 40 صفحه درباره سارینا 2 گزارش نوشته و در نهایت برای برون رفت از وضعیت آن محدودیتی را ایجاد می کند. با این مضمون که برای تصمیم گیری در پروژه سارینا 2 باید کمیته ای به نام " کمیته  ویژه صیانت" تشکیل شود، رئیس آن شهردار تهران باشد و دیگر اعضا را هم اعضای هیات امنای موسسه تعیین کنند. در واقع کمیته صیانت باید به ریاست شهردار تهران تشکیل شده و درباره مباحث مالی و حقوقی و فنی پروژه تصمیم گیری کند، این عین متن سازمان بازرسی کل کشور است.

وقتی ما وارد صندوق شدیم اقداماتمان را درباره پروژه سارینا پیش می بردیم و به موازات آن پیگیر تشکیل کمیته صیانت از حقوق اعضای صندوق ذخیره بودیم. نامه نگاری ها که تعداد آن از ده نامه فراتر رفته است را با شهرداران سابق و اسبق انجام دادیم تا سرانجام در زمان آقای دکتر حناچی در یک جلسه حضوری لزوم و ضرورت تشکیل کمیته صیانت را مطرح کردیم و ایشان با تشکیل این کمیته موافقت کردند. اعضای کمیته صیانت در نهایت به دستور آقای حناچی و توسط هیات امنا در شهریور ماه امسال انتخاب شدند. در ترکیب کمیته صیانت، شهردار تهران به عنوان رئیس، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ، معاون برنامه ریزی و سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی ، مدیران کل حراست و بازرسی شهرداری تهران و همچنین دو عضو هیات امنا یعنی رئیس و نایب رئیس هیات امنا جای گرفتند و نامه انتصاب آنها ارسال شد. بلافاصله بسته ای از مستندات شامل پیشینه پروژه، ابعاد فنی، مالی و اقتصادی پروژه، موارد و گزارشات حقوقی که از وکلای پروژه دریافت کردیم و همچنین 8 سناریو برای پیش برد کار و اینکه با هر سناریو ممکن است به چه اهدافی برسیم آماده شد.

جلسه اول کمیته صیانت با پیگیری های صندوق برگزار و در نشست اول تمامی موارد در حضور تمامی اعضا ارائه شد. پس از جلسه گزارش های ارائه شده را به همراه پیش نویس تفاهمنامه انجام شده با شرکت انبوه سازان برای تک تک اعضا فرستادیم.

در این مرحله بنا بر این بود اعضای کمیته صیانت پس از بررسی موافقت یا عدم موافقت خود را با موضوع اعلام کنند.

اعضای کمیته صیانت تمامی گزارش های ارائه شده، پیش نویش تفاهمنامه و کلیه پیوست های آن را مطالعه و بررسی کرده و به مدیریت حقوقی شهرداری تهران ارائه کردند، مدیرکل حقوقی شهرداری تهران نیز گزارشی را در پاسخ تهیه کرده و به اعضا بازگرداند، در نهایت تمام ماحصل گزارشات و جلسات این شد که اعضای کمیته صیانت به اتفاق صورت جلسه ای را امضا و موافقت خود را با متن تفاهمنامه شرکت گنجینه آتیه(شرکت 100 درصدی متعلق به صندوق ذخیره) و انبوه سازان سارینا 2 کیش اعلام کردند.

در واقع اعضای کمیته صیانت با جمع بندی مباحث حقوقی و مالی به این نتیجه رسیدند که مسیر تفاهمنامه اعلام شده در حال حاضر بهترین راه حل موجود برای خروج از وضعیت فعلی پروژه است.

اما ما به همین بسنده نکردیم و با تشکیل مجمع فوق العاده هیات امنای موسسه، تفاهمنامه تائید شده کمیته صیانت را برای بررسی به مجمع فوق العاده هیات امنا که مجمع و بالاترین رکن قانونی اداره صندوق است، بردیم. در آن جلسه مجددا ابعاد فنی، حقوقی و اقتصادی تفاهمنامه و صورتجلسه کمیته صیانت تشریح و ارائه شد. اعضای هیات امنا صورت جلسه کمیته صیانت را مصوب و امضا کرده و برای اجرا به موسسه ابلاغ کردند که بلافاصله پس از آن نیز تفاهمنامه وارد فاز اجرا شده است.

"کمتر تفاهمنامه ای در کل مجموعه شهرداری تهران وجود دارد که بالاترین ارکان شهرداری تهران آن را تایید و امضا کرده باشند."

*به نظرتان خروجی و به عبارتی دستاورد تفاهمنامه جدید سارینا 2 کیش برای دو طرف یعنی شما و شرکت انبوه سازان کیش چه بوده است؟

 

قائمی امیری: مهمترین دستاورد توافق این است که نیمی از سپرده های بلوکه شده صندوق در این پروژه آزاد شده است .می توانم بگویم بخش آزاد شده معادل کل دارایی های کارکنان شهرداری در صندوق ذخیره است.

یعنی می توانم این مژده را بدهم که پروژه مجتمع امام خمینی به عنوان پشتوانه کل سپرده های اعضا و کارکنان خدوم شهرداری تهران در موسسه حفظ شده است و دیگر اعضا نگرانی از جهت دارایی هایشان در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری نداشته باشند.

 این مجتمع یک مرکز تجاری تکمیل شده در ایستگاه امام خمینی مترو تهران است و به تنهایی کل سپرده کارکنان شهرداری تهران را که نزد صندوق به امانت گذاشته بودند پوشش می دهد. انشالله ما این مجتمع را مورد بهره برداری قرار داده، سعی می کنیم درآمد مستمری از آن حاصل کنیم.

دوم اینکه وقتی ما در پروژه مشارکت داشتیم روی همه مخاطرات، تاخیر و هزینه های ناشی از آن شراکت داشتیم در حالی که در وضعیت فعلی یعنی در اختیار داشتن مبایعه نامه هایی با قابلیت انتقال به غیر از وضعیت ریسک خارج شده ایم، پروژه ای را پیش خرید کرده ایم و اکنون آن هم برای ما دارایی ملموس تری است.

دستاورد سوم رفع گره ای است که در این پروژه ایجاد شده بود و نه شریک ما در پروژه امکان حرکت داشت و نه ما به دارایی مان می رسیدیم. با این توافقنامه بخشی از پروژه را برای انبوه سازان سارینا آزاد کردیم که با فروش آن بتواند پروژه را به اتمام برساند.

این توافق مناسب ترین راهکار برای حفظ منافع کارکنان شهرداری در موسسه صندوق ذخیره و امکان راه اندازی پروژه با تائید و تشخیص کمیته صیانت و هیات امنا بوده است.

*با آزاد سازی نیمی از دارایی های موسسه در پروژه سارینا فعالیت های اقتصادی صندوق چه سمت و سویی پیدا می کند؟

قائمی امیری: ایراد جدی که در سرمایه گذاری پروژه سارینا وجود داشت این بود که 2.5 برابر کل دارایی های صندوق را در یک قرارداد محبوس کرده بودند. برای یک موسسه اقتصادی کار صحیحی نیست که به اصطلاح تمام تخم مرغ هایش را در یک سبد بچیند و به یک پروژه اختصاص دهد.

این اتفاق دیگر تکرار نخواهد شد و حال که دارایی هایمان را آزاد کردیم، قطعا سبد سرمایه گذاریمان را تغییر خواهیم داد و وارد فضاهای جدید سرمایه گذاری می شویم.  با این کار ریل گذاری فعالیت مجدد صندوق شروع شده و بلافاصله پس از انجام توافق در حال بررسی زمینه های جدید سرمایه گذاری هستیم. خوشبختانه آقای دکتر مظاهریان معاون محترم شهرداری تهران در این زمینه بسیار همراه هستند و کمک می کنند. در همین رابطه تا کنون با شهرداری منطقه 4، سازمان نوسازی و .... مذاکراتی داشته ایم.

طبیعتا سرمایه گذاری های جدید بسیار محتاطانه خواهد بود، با پروژه های کوچک و زودبازده شروع خواهد شد و در بخش های بازرگانی، بورس و املاک در پی فرصت های مناسب برای سرمایه گذاری خواهیم بود.

معتقدیم در حال حاضر سبد سرمایه گذاری های بلندمدت مان پر شده و باید سرمایه گذاری های میان مدت و کوتاه مدت داشته باشیم.

در سبد سرمایه گذاری های کوتاه مدت بیشتر به بورس و بازرگانی فکر می کنیم، البته در بخش دارایی های بلند مدت هم سناریوهایی داریم که دارایی های بلندمدت مان را با دارایی های پربازده تر بلند مدت تعویض کنیم.

 

*امسال صندوق توانست از زیان انباشته قابل توجهی خارج شود.منظورم مجمع سال مالی 97 است.

 

قائمی امیری: زیان انباشته صندوق در پایان سال مالی 96 بالغ بر 140 میلیارد تومان بود و خلایی در دارایی های صندوق وجود داشت. در پایان سال مالی 97 این زیان انباشته در صورت های مالی با اصلاح ساختار به وضعیت قابل قبول تبدیل شد. لازم به توضیح است صورت های مالی صندوق که چهار سال پیاپی مردود و یا عدم اظهار نظر بود در سال مالی 97 شفاف و مورد تایید قرار گرفت.

 با انجام این تفاهم ما به صورت موقت در صورت های مالی دچار افت خواهیم شد، اما باید بتوانیم دارایی های آزاد شده را به سرعت به سرمایه گذاری های مجدد تبدیل کرده و این افت را جبران کنیم.

 افتی که رخ خواهد داد افت واقعی صندوق نیست بلکه ناشی از اقاله برخی معاملات و سودهای شناسایی شده ناشی از آن است و در اواخر امسال یا سال آینده سمت و سو و ساختار اقتصادی مناسب تری خواهیم داشت.

 

*سود سپرده های 6 درصدی اعضا قرار است از سود عملیاتی فعالیت های اقتصادی صندوق باشد و در سال های اخیر به دلیل رکود فعالیت ها و از جمله سارینا، به سپرده های 6 درصدی سودی تعلق نگرفته است، آیا ممکن است در مجمع سال 98 سودی به سپرده اعضا اختصاص  داده شود؟

 

قائمی امیری: یکی از ایراداتی که در صندوق وجود داشته تقسیم بی رویه سود برای راضی نگه داشتن اعضا بوده است. در یک زمان با نرخ های بالا سود تقسیم شده، این سود در اصل از واریزی های آینده کارکنان دیگر به حساب موسسه بوده است و بالطبع زیان آن در سال های بعد خود را نشان داده است.

صرفا باید زمانی سود تقسیم کرد که ملموس باشد وگرنه تقسیم سودهای کاغذی و غیرواقعی جز زیان حاصلی برای کارکنان شهرداری نخواهد داشت.

درباره اینکه آیا سال 98 صندوق سودی به سپرده های 6 درصد می دهد، باید توجه داشت که صندوق 140 میلیارد تومان زیان انباشته داشته است، بیش از60 پرونده حقوقی درباره فعالیت های اقتصادی آن در جریان بوده و 1000 میلیارد تومان ازدارایی های صندوق قفل بوده است. خیلی زود است که بگوئیم همه را جبران کرده ایم و تازه سود هم می دهیم.

*نقش بانک شهر در ماجرای سارینا چه بود که روی آن تاکید می کنید؟

قائمی امیری: مبدا املاکی که ما به سارینا 2 کیش دادیم بانک شهر بوده است، بانک شهر بنا به دلایل مختلف و به صورت کامل از عهده تعهدات بر نیامد و این موضوع باعث بوجود آمدن گره های کور در پروژه شد. حال موارد سازمان بازرسی که درباره نفس قرارداد مطرح شده جای خود دارد.

تمام تلاش ما این است که در دوره مدیریت آقای درخشنده و با همکاری ایشان بتوانیم وضعیت دارایی های صندوق را تعیین تکلیف کنیم

انتهای پیام

امتیاز :  ۵.۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    V5.6.6.0